sennahoj Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 I'd really like to know someone in the "'hood" that considers himself or herself a follower of the LDS movement. So, any Swedes, Danes, Norwegians, Finns, Faroese, Greenlanders or Icelanders here?Not that it really matters, but still If there are any Swedish speakers, then I'd be full of happiness. I don't really like discussing God and religion in a language that's not mine. It feels unholy in a way. Not that it is (The NT was written in a foreign language to the authors), but I feel I can't express myself fully in English... I don't mind you speaking any other language, as long as I understand it. English, Swedish, Danish and any Norwegian form goes well if I can speak my mother tongue Sorry to you speakers of Faroese and Icelandic -- your languages may have had the same roots as mine, but it's all too complicated for me to understand. And Finnish and Greenlandic I cannot even guess to figure out!So...? Any takers?
Calm Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 I know someone who used to post here. Will see if she is interested.
kolipoki09 Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 I'd really like to know someone in the "'hood" that considers himself or herself a follower of the LDS movement. So, any Swedes, Danes, Norwegians, Finns, Faroese, Greenlanders or Icelanders here?Not that it really matters, but still If there are any Swedish speakers, then I'd be full of happiness. I don't really like discussing God and religion in a language that's not mine. It feels unholy in a way. Not that it is (The NT was written in a foreign language to the authors), but I feel I can't express myself fully in English... I don't mind you speaking any other language, as long as I understand it. English, Swedish, Danish and any Norwegian form goes well if I can speak my mother tongue Sorry to you speakers of Faroese and Icelandic -- your languages may have had the same roots as mine, but it's all too complicated for me to understand. And Finnish and Greenlandic I cannot even guess to figure out!So...? Any takers?I'm an American with Danish ancestry if that helps. However, where we came from (Slesvig-Holsten) is now part of Germany. Regretfully, I don't speak Danish, though my great-grandfather spoke it fluently. Myself and Volgadon (another poster here) have a friend who served his mission in Sweden. He's participated in other boards, but perhaps he might come here sometime. If that's the case, you're in luck.
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Jeg er en finsk gift med en norman og lever i Norge. Bare spørr. Hadde svensk på skolen har svenske venner og Tempel. So I am Finnish married to a Norwegean and living in Norway. You are welcome to ask. I had Swedish in the school and have Swedish friends and Tempel ... My spelling has problems no matter what language. If you can Finish there is a good forum : www.mormonismi.com
sennahoj Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 I'm an American with Danish ancestry if that helps. However, where we came from (Slesvig-Holsten) is now part of Germany. Regretfully, I don't speak Danish, though my great-grandfather spoke it fluently.Myself and Volgadon (another poster here) have a friend who served his mission in Sweden. He's participated in other boards, but perhaps he might come here sometime. If that's the case, you're in luck.Awesome! We Nordics have had empires large, indeed. I had totally forgot about Schleswig-Holstein. On the other hand, I'm reading a really interesting book at the moment. I can't remember what it's called (and I'm too lazy to look for the book! haha). It focuses on the Swedish history in the "east". So far I've only read the chapters on Finland, but there are chapters on Karelia (now partly Russian and partly Finnish), on Ingria (Ingermanland, Inkeri), Saint Petersburg (we founded it! lol), Estonia, Latvia, Lithuania.... History sure is interesting. Jeg er en finsk gift med en norman og lever i Norge. Bare spørr. Hadde svensk på skolen har svenske venner og Tempel. So I am Finnish married to a Norwegean and living in Norway. You are welcome to ask. I had Swedish in the school and have Swedish friends and Tempel ... My spelling has problems no matter what language. If you can Finish there is a good forum : www.mormonismi.comHei! Moi! Tyvärr kan jag inte förstå finska. Det är ganska irriterande, haha. Men norska går väldigt bra. Det är ett fantastiskt vackert språk. Fast jag har aldrig varit i Norge. Och inte i Finland heller, haha. Men Maya, mycket trevligt att råkas *skaka hand*Jag känner knappt någon mormon här i Norden. Inte ens bland kändisar. Okej, Herreysbröderna må vara undataget. Så jag hoppas du kan förlåta mig frågan om hur du kom i kontakt med din tro?
thesometimesaint Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Ancestors are from England/Ireland as far back as we can go. Though when the Vikings invaded they left behind lots of children.
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 MODS: I hope I can write in Norwegean/Swedish here or should I write PM? Translator is not so bad from Norwegean to English as from Finnish... at least English to Finnish atuomatic translator is ... hmm... pretty funny.
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Here the netside of the Church. Du kan også see vor ligger de kyrkorna hen. http://www.jesukristikyrka.se/Er er masse medelemmer i Sverge mer enn i Norge eller Finland.
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Misjonærene bare banket på dørra. Første gang de var meget bedrøvet men fikk spurt på Engelsk om mannen min var hjemme (de skulle jo snakke bare det språket de snakker i landet). Jeg merket navntags og tenkte aaa... min favorite popgruppe var mormonere (Osmonds) så var jeg lit nyfiken. Men da de bare spurte etter mannen min ristet jeg på hodet og følt lit irritert, da en dame var ikke godt nok å snakke med. De misjonærene rygget mot trappene og jag nesten banget dørra igen.Det tok en måneds tid og der var noen bak dørra igen. Vanlivis de banker ikke på dørrene på samme området så often... hadde aldrig sett dem før. Det var pøseregn. De var helt våte tenkte jeg. Og da den høyere bøyde lit ned får å snakke med meg og så på meg med de store brune øyene sine og sa at VI har en melding til deg far Gud... det tar kun fem minutter. Thenkte jeg at WOW en melding helt fra God... og smilte lit skakk og så tenkte jeg at hvorfor ikke. De kan jo komme lit in og bli tørre osv. Og jeg var lit nyfiken av hvad de trudde på.Jeg hadde 4 barn rund spisebordet og sa at misjonærene måtte vente lit, fordi jeg måtte mate barna og ta dem til å sove først. Så de sat i stua og ventet en stund... og kikket selfølgelig in i bokhylla... hahaha. Da jeg var ferdig sat vi og snakket om Gud og de spurte om jeg tror på Gud. Jeg er fra en religiøse familie/slekta så det var selfølgelig att jeg gjorde det. Vi bestemte en tid de kunne komme neste gang da mannen min var hjemme. Til mitt stor forbauselse mannen min var negativ mot dette med en gang. Men han var tilstedet da misjonærene kom. Han sat for seg selv og murret, han viste klart at dette var ikke none han hadde interesse av. Misjonærene viste da en diafilm om "menneskets søken for lykke". Jeg viste allerede da at dette var den sanne kirken. Jeg ventet en stund på mannen min om han ville være med all like vel, men det blev ikke det. Senere blev det skilsmisse, ikke på grunn av kirken men hans sexual legning og interesser.Jeg som sagt har vært medlemm av en aktiv Luterianiske familie hele mitt liv og vært selv aktiv som søndagskolelærer, ungdommets kirkesamling, sommer leirer osv. Som sagt jeg har altid trodd på Gud og Hans søn Jesus Krsitus som min ferlser, og denne tron har kun økt i SDH kirken. Før jeg skulle døpes min mor gav meg en antimormonbook og ønsket at jeg skulle snakke med han som skrev boka. Han som skrev boka hadde ikke tid men jeg leste boka og var så kvalm hele tiden, den var så undskapsful og ekkel og feil.Jeg har vært en medlemm i lutherianiske kirkke for 30 år og like mye i SDH kirkken den 8.11 dette år. Mine begge bestefedre var Prester i den Luterianiske kirken. Jeg pønsket ofte doktonæriske ting i mitt ungdom og der var en periode jeg letet mye i andre trossamfunn, nesten blev en ortodox men tenkte at selv om de har så fine bilder, ikoner, musikk, det er ikke det en skulle søke etter i en religion.
sennahoj Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 Åh, Maya Kiitos!För mig var det helt tvärtom! En vanlig dag för två år sedan var jag som vanligt på biblioteket. Jag tyckte om att vara där, det fanns alltid så många bra och intressanta böcker! Hur som helst, jag ser vid datorerna två unga kostymklädda män sitta. Något säger mig att jag måste prata med dem. Jag går fram till dem, ursäktar mig och frågar stammande "Är ni från mormonkyrkan?"De ser på mig i totalt chocktillstånd. Haha. Helt sjukt. Men de svarar att ja, det var de. De var från kyrkan. Då bräker jag på mig ett leende: "Jag skulle gärna vilja träffa er."Vi byter telefonnummer och bestämmer att vi ska träffas vid "deras" kyrka i staden nästa dag.Kvällen kom, morgonen kom.Det var runt lunchtid, vill jag minnas, som jag tog bussen till kyrkan. Den är lite svår att hitta, men till sist ser jag en sekelskiftsbyggnad i ett lugnt kvarter. Grindarna utanför denna byggnad har "JESU KRISTI KYRKA AV SISTA DAGARS HELIGA" inskrivna på sig. Jag måste ha kommit rätt, tänker jag. De två "guttene" från i går möter mig. "Du kom!" brister de ut. Jag ler lite nervöst och vi bestämmer oss för att sitta i trädgården. Det är ju trots allt väldigt varmt. Solen skiner och detta måste ha varit, vädermässigt, sommarens bästa dag. Och vi pratar. Vi talar om Gud, vi talar om Bibeln, om Joseph Smith. Jag får ett exemplar av Mormons bok. Efter ett tag är jag tvungen att gå. Jag ville inte att detta samtal skulle ta slut.Vi träffas flera gånger under sommaren och den kommande hösten. Mycket pratar vi och jag läser i Bibeln, i Mormons bok, och får "lektioner" i Gud plan. En dag frågar den ene av dem, "Vill du följa Jesu Kristi exempel och låta dig döpas?"Min värld faller. Jag är inte beredd på detta! Jag kan inte! Inte än!Försiktigt svarar jag, kanske diplomatiskt, "Jag måste lära mig mer innan jag kan fatta ett sådant livsavgörande beslut."Något ledsna accepterar "mina" missionärer detta. De ber mig dock att komma på gudstjänst i kyrkan. Detta tyckerjag också ärskrämmande så jag låter bli. Tills en dag. Det är någon gång i december och jag följer med till kyrkan. Denna gudstjänst är annorlunda. Profeten talar från en konferens i Salt Lake City via TV. Jag minns i dag inte vad Monson sa eller så, men jag minns att tabernakelkören sjöng Georg Friedrich Händels "For unto us a child is born".Det är nattvard (sakrament) och jag tackar nej till att ta emot brödet och vattnet. Inte för att jag inte vill, utan för att jag inte förstår innerbörden. Hur som helst, mötet slutar och församlingen bjuder på pepparkakor och godsaker. Väldigt enkelt men, ack, så trevligt. Jag pratar med biskopen, med en tjej från Norge (!) och hennes man. De båda pluggar på samma universitet som jag.Detta var hur jag kom i kontakt med kyrkan. Liksom dig har jag religiösa släktingar! Både morfar och farfar var predikanter, antingen som lekmän eller som pastorer, i samma frikyrka (alltså inte den lutherska kyrkan).Det som var spännande var att i församlingen jag gick till hade de flesta ingen sdh-bakgrund. Biskopen, som var konvertit och en dam, utbildad teolog med doktorsexamen (haha), hade båda sina bakgrunder inom Svenska kyrkan, den lutherska fd statskyrkan i Sverige. De behöll sitt medlemskap i Svenska kyrkan av historiska skäl och var således dubbenanslutna till både sdh-kyrkan och Svenska kyrkan. Det var en väldigt trevlig gemenskap. Av någon anledning slutade jag gå till kyrkan, jag valde att inte träffa missionärerna längre. Och efter ett tag flyttade jag ifrån länet.I dag saknar jag det hela... Hm. Guds vägar äro outgrundliga
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Kjære venn da er det bare å stå på og finne en kirke der vor du bor. Jeg lurer på om du møtte min venninnes datter Sigrid som er gift med en kjempe fin ung man fra Syd Sverge. Hun er helt herlig og synger en del også. De studerer i en Universitet. De kan ikke få barn så hunb har begynt å "adoptere" bort nallar som hun lager selv 40 kr stykket. De er helt herlige! En av tingene som slo meg er det at alle møtene er like overalt i verden, hvor en du går. Natverd (vi kaller det nå nattverd her i Norge oftest sakrament er for amerikansk) er lik osv... untat konferansene men de er også like og de er like til flere enn en enhet. Jeg synes det skulle være likt, da det er Jesu Kristi Kirkke. Der erflere som er eller har vært i samme situasjon som du at de har liksom kommer bort pgs flytting osv. Det er bare å dukke opp i en eller annen møtesal og si hejsan! De biter ikke! (hmm av svensker man kan ikke være sikker på da...) Kirken er nok så ny i Nord-Norden. Finland fikk ikke misjonærer før 50 tallet og var den siste. Danmark var en av de første i verden å få evangeliet førkynt. Mange medlemmer fra Danmark, Norge og Sverge flyttet till USA i begynnelsen. Men så sa de at alle skulle holde seg der de var og bygge Guds rike der de er. Mange medlemmer er stille av sitt tro siden det er forbydd å sankke om religion på jobben osv, det kan godt hende at du kjenner noen men ikke vet det.Om det å vite om evengeliet før dåp. For noen det skjer, at de vil ikke bli døpt før de vet alt... Jeg vet ikke alt ennå, jeg lærer nytt bestandigt. Det, vad de spørr før dåpet er om du tror på Gud og Jesus Krsitus og vill mota han som din frelser og om du vil lever etter Hans læresettninger og lover. Det hjelper til at du tror at Joseph Smith var Guds profet, fordi gjennom han fikk vi gjenopprettet evangeliet. Om en ikke tror at JS var en profet tror man ikke på at hans prekener er gyldige eller hand prestedømmet er gyldig eller at kirken er den sanne kirken av JK. Jeg har merket at alt annet kommer etter dette, en kan døpe seg da en tror alt dette, en trenger ikke vite alt... av og til vil en vite lit mer ja, men en kan ikke vite alt ellers tar det hele livet+++.Ennå om vi er borte fra kirken pga reise eller sykdom savner jeg å komme dit. Heldigvis der er my godt på nettet nå: konferanse taler, Mormon messages.... jeg har oversatt noen videoer ved navn LDSML på You Tube, men ikke så mye ennå på Norsk bare Finsk.Guds vägar är underbare!
Deborah Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Sorry, I don't speak your language but I've missed your posting here. Hope all is going well.
sennahoj Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 Nog är världen liten, Maya! Nog är den liten!För visst var det Sigrid jag träffade i kyrkan! Och hennes man! Haha, vad härligt konstigt detta blev Fantastiskt fina människorDå vet du nog var jag bodde och på vilket universitet jag läste på. Tyvärr kom jag i kontakt i kyrkan under en period med fruktansvärt dåligt psykiskt mående. Jag önskar att jag hade mått bättre då. Kanske kunde jag ha tagit till mig evangeliet bättre om jag bara hade varit mer stabil i själen. Och nu mår jag ju bättre, så nu måste jag ta mitt ansvar och söka efter kyrkan här Du har rätt, det är klart att människorna här inte biter mig om jag kommer. Men det känns ändå nervöst, haha. Jagundrar om man kanske kunde ringa någon i kyrkan innan för att möta upp en? Kanske biskopen? Någon missionär? Jag vet inte... Men det löser sig på något vis Jag hinner inte skriva mer nu Jag håller på att baka och laga mat! Det ska bli fransk chokladkaka (yummy) till dessert och innan dess, till huvudrätt, blir det gratin dauphinois och lövbiff Det ska bli så gott.Jag brukar sällan laga "avancerad" mat (haha). Jag bor själv och det blir ofta fattiga riddare eller bara vanligt rostat bröd... Men jag fyllde år i går och har bjudit hem familjen. De måste få mat! Ta väl hand om dig!
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Sorry, I don't speak your language but I've missed your posting here. Hope all is going well.Hi Deborah... I been kind of busy. I am fine. I been fighting the anties on a Finnish netsite and it has taken a lot of my energy. To meet the same accusitions week after week, month after month year after year... worst is you never know there who asks as they always change their name, so you kind of need to try to answer.. even politely. I also been trying to get my mormonism discusition working, but it looks like the Finnish members are not that interested in talking on line ... except in that stupid fb. I been trying to get people in Northern Countries to be interested in FAIR and to understand that some people really do need answers not just reading and praying.I also have a son that is driving me absolutely crazy. He is to go to army in January and he should work out to be fit to continue there but all he does is plays computer games and he does that at nightime .... he really drives me nuts! He says he si going to a mision, but does nothig for it. He dropped out of the school lst February when he got interested in going to the army, where he did nto need to go trough highschool. That si sooo stupid and he will find it expencive and difficult to do teh school later... even though he is very clever, never read a thing or did homeworks stil he comes home with Bs and Cs. It is so sad to see someone ruin his life like that. Right now I would like to send him somewher to work to help people in far away countries, but where and it is too late... only 3 months to army... and if he dont get in form they will kick him out from there too! KIDS!It was nice to see you here D... I did miss you and a couple of others here too. Maybe I have to start writting again...
Maya Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Nog är världen liten, Maya! Nog är den liten!För visst var det Sigrid jag träffade i kyrkan! Och hennes man! Haha, vad härligt konstigt detta blev Fantastiskt fina människor Jag gjettet rett. Hun kom fra mit menighet. De er fantastiske ja!Godt å høre at du mår bedre. Om du sender meg PM i hvilken kirke du skal gå kan jeg spørre misjonærer å møte deg tideligere eller ringe til deg. Kan hende Sigge eller A dukker opp her. Vi har våres opp og ned tider.... Jeg kjenner til nervøsitet... om jeg ikke hadde tatt meg i nakken og gått til en skuespill kurs alene uten min venninne som tok en annen kurs... tenk alene i gruppa med svensker, dansker og nordmenn.. og damer. Men jeg viste at jeg måtte fordi jeg hadde sett en drømm... og den inneholdte et suespill greia, jeg måtte. Og der var HAN! Heh det var lit av en drømm og lit av en forelskelse. Den nest best ting jeg har gjort i mitt liv, første er å bli døpt i JKK kirken. Håper at du har en fin kveld.
Facsimile 3 Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 (edited) I'm of Danish and Norwegian descent.Not knowing how to speak Danish, this is what it sounds like to me:Huten fruten, herdle derdle.Swedish TV seems like it would be entertaining. Edited November 4, 2011 by Facsimile 3
Siggedarling Posted November 4, 2011 Posted November 4, 2011 Hei! Å så koselig å komme hit å lese fine ting om meg Takk, takk! HEhe!
Maya Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 For those interested in genealogy:http://www.facebook.com/familysearchwikihttp://www.facebook.com/SwedenGenealogy For Swedishhttp://www.facebook.com/FinlandGenealogy For Finnishhttp://www.facebook.com/DenmarkGenealogy For DennishNorway does not have one yet.Yee invasjon ja!!!
Siggedarling Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Men nu kommer jag ju ihåg vem du är Sennahoj! (av nån anledning eftersom du inte hade skrivit ditt namn, så fick jag för mig att du var en tjej.. och kunde inte komma på vem du var.. men sen så just det. Du är ju ingen tjej, va? Men jag fattade inte kopplingen till ditt användarnamn heller, läser man det bak och fram är det ju iallafall ett killenamn;) men det var vel inte det du het? Du börjar väl på R?) Det tog en liten stund, men pepperkakor innan jul! Hahah! Nu kommer jag ihåg! Hur mår du? Det var jättetrevligt när du var här. Hehe, du är välkommen på pepparkakor anytime! Grattis med födelsedagen som var. Visst är du också 87:a? Var bor du nu? Vi har också flyttat, men bara till en liten ort utanför stan, så vi är fortfarande kvar i Växjö gren/försammling. Robert (min man du vet) är grenspresident/biskop här nu sen typ 1,5 år tillbaka. I dag ska vi faktiskt ha ett dop, så vi sitter i kyrkan nu och förbereder. Sen ska vi åka ett gäng på julmarknad till Huseby. Var bor du nu? Jag är fullständigt övertygat att missionärna vill träffas med dig igen. Va kul! JAg kommer ihåg att jag frågade missionärna ofta om dig efter du hade varit här, men att du inte mådde så bra. Hoppas du mår bättre nu! Om du inte vill skriva offentligt så kan du ju skicka ett privat medelande.Va kul att höra från dig igen! You made my day! Vi känner föresten folk över typ hela landet, så möjligt vi har kompisar där du bor också /Sigrid
sennahoj Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 Hej! Vad roligt att du visade dig här Jag har faktiskt tänkt mycket på dig och Robert, men mest på dig, haha. Inte i något dåligt sammanhang -- absolut inte -- men det var den värme och medmänsklighet du visade mig den där gången vid jul som..... ja... jag vet inte hur jag ska säga det? Men det kändes väldgt fint. Kände mig så välkommen på en och samma gång. O ja, mitt namn börjar på R. Johannes är ett av mina namn. Det betyder mycket för mig, namnet alltså. Det är säkert inte så andligt menat, men låt mig förtälja en historia.När jag föddes för tjugofyra år sedan (och två dagar) hade jag på två veckor inget namn. Mina föräldrar kunde absolut inte komma på något. De har sagt att det var inställda på att jag skulle bli en flicka och hade då bara flicknamn i huvudet. Jag tror de fick en chock när de upptäckte att jag minsann var en pojk. I alla fall, under dessa två veckor började familj och vänner bli otåliga. De ville ha ett namn på mig! Haha. Officiellt var jag bara ett nummer och ett efternamn. Min mormor bad om detta. Hon kunde inte acceptera att jag skulle gå utan namn. Hon bad och mediterade. När hon hade sagt "amen" slog hon upp sin Bibel. Hon slog upp Lukasevengaliet. Det första hennes öga såg var versen "Johannes är hans namn" (Luk 1:62). Lite roligt Jag ska efter jul faktiskt ta mig ner till Småland. Jag har lovat folk det... Kanske jag kan komma förbi kyrkan då en sväng Själv bor jag i Svealand (var exakt skriver jag i PM). Så Robert "avancerar" haha. Vad hände med den förre biskopen? Jag tyckte om honom, han var så lugn! Jag skickar ett PM. Stay tuned!
sennahoj Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 (Hm, tydligen kan jag inte skicka PM, haha) Jag hittar ett annat sätt!
sennahoj Posted November 5, 2011 Author Posted November 5, 2011 JAG HAR HITTAT DIN E-POSTADRESS! Tror jag.Vill att den ska vara din innan jag skickar ett mejl Är det ditt förnamn.efternamn@gmail.com?
Siggedarling Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Det är korrekt. :-) finns på facebook också.
Recommended Posts